3 فوریه 2022- مطالعه بزرگی که بر روی بزرگسالان بریتانیایی انجام و امروز توسط BMJ منتشر شد، نشان می دهد که داشتن دو یا چند بیماری مزمن (معروف به چند بیماری یا multimorbidity) در میانسالی با افزایش خطر زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط است.

بیماری های مزمن رایج عبارتند از فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق کرونر قلب، افسردگی و بیماری مزمن ریوی (COPD). نتایج نشان می‌دهد که این خطر زمانی که این بیماریهای مزمن در سنین پایین‌تر (اواسط دهه 50 سالگی) ایجاد می‌شوند، بیشتر است تا در اواخر زندگی.

شواهد نشان می دهد که ابتلا به چندین بیماری، به ویژه در سنین بالاتر و در افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند، شایع است. اما مطالعاتی برای بررسی اینکه آیا ابتلا به چندین بیماری در سنین پایین‌تر بر خطر زوال عقل بعدی تأثیر می‌گذارد یا خیر، وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف در اطلاعات، محققان به بررسی ارتباط طولانی مدت بین چند بیماری در سنین 55، 60، 65 و 70 سالگی و زوال عقل متعاقب آن پرداختند.

یافته‌های آن‌ها بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از بیش از 10000 مرد و زن بریتانیایی شرکت کننده در مطالعه Whitehall II بود، که به بررسی ارتباط عوامل اجتماعی، رفتاری و بیولوژیکی بر سلامت بلندمدت می‌پردازد. زمانی که شرکت کنندگان در سال 88-1985 به مطالعه پیوستند، 35 تا 55 سال داشتند و عاری از زوال عقل بودند.

در این مطالعه، ابتلای همزمان به چندین بیماری به عنوان وجود حداقل دو بیماری مزمن از یک فهرست از پیش تعریف شده از 13 بیماری مزمن، به استثنای زوال عقل تعریف شد. موارد بعدی زوال عقل با استفاده از پرونده های بیمارستانی و مرگ تا 31 مارس 2019 شناسایی شد.

از 10095 شرکت‌کننده، ابتلا به چندین بیماری بطور همزمان در 6.6 درصد از افراد در سن 55 سالگی و در 32 درصد از افراد در 70 سالگی، ثبت شده بود. در یک دوره پیگیری متوسط ​​32 ساله، 639 مورد زوال عقل شناسایی شد.

پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل از جمله سن، جنس، قومیت، تحصیلات، رژیم غذایی و رفتارهای سبک زندگی، ابتلای همزمان به چند بیماری در سن 55 سالگی، با 2.4 برابر خطر زوال عقل بیشتر (1.56 در هر 1000 نفر سال) در مقایسه با افرادی که به هیچ یک از 13 بیماری مزمن مبتلا نبودند، مرتبط بود. این ارتباط به تدریج با افزایش سن در شروع مولتی موربیدیتی، ضعیف شد.

به عنوان مثال در سن 65 سالگی، شروع چند بیماری قبل از 55 سالگی، با 2.5 برابر خطر بیشتر برای زوال عقل (3.86 در هر 1000 نفر سال) همراه بود، در حالیکه شروع چند بیماری بین سنین 60 تا 65 سالگی با 1.5 برابر خطر بیشتر برای زوال عقل در سن 65 سالگی (1.85 در هر 1000 نفر سال) مرتبط بود.

به عبارت دیگر، به ازای هر 5 سال سن زودتر در شروع چند بیماری تا سن 70 سالگی، خطر زوال عقل 18 درصد افزایش می یابد.

هنگامی که محققان مولتی موربیدیتی شدیدتر را (که به عنوان ابتلای همزمان به سه بیماری مزمن یا بیشتر تعریف می‌شود) بررسی کردند، اهمیت شروع چند بیماری در سن کمتر برای خطر زوال عقل، بیشتر تایید شد.

به عنوان مثال، در مقایسه با افرادی که هیچ بیماری مزمنی نداشتند، یا تنها به یک بیماری مزمن مبتلا بودند، افرادی که در سن 55 سالگی به سه بیماری مزمن یا بیشتر مبتلا شده بودند، تقریباً 5 برابر بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار داشتند، در حالی که این خطر برای افرادی که ابتلای آنها به چندین بیماری در سن 70 سالگی آغاز شده بود، 1.7 برابر بیشتر بود.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است، بنابراین نمی‌توان یک رابطه ی علیتی برای آن اثبات کرد. محققان به برخی محدودیت‌های این مطالعه مانند طبقه‌بندی اشتباه احتمالی برخی موارد زوال عقل، و این واقعیت که شرکت‌کنندگان در مطالعه احتمالاً سالم‌تر از جمعیت عمومی بودند، اشاره کردند.

با این حال این مطالعه، یک مطالعه بزرگ با بیش از 30 سال پیگیری بود، و نتایج پس از تجزیه و تحلیل های بیشتر، با استفاده از مرگ به عنوان نتیجه، مشابه بود، که محققان می گویند اعتماد به یافته های آنها در مورد زوال عقل را افزایش می دهد.

محققان نوشتند: با توجه به فقدان درمان موثر برای زوال عقل و پیامدهای شخصی و اجتماعی آن، یافتن اهدافی برای پیشگیری از زوال عقل ضروری است. این یافته‌ها نقش پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن را در دوره ی میانسالی برای کاهش پیامدهای نامطلوب در سنین بالا نشان می‌دهد.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/midlife-chronic-conditions-linked-to-increased-dementia-risk-later-in-life